В категории:Свят

Украйна забрани и руския опозиционен канал „Дождь“

Положителното отношение на телевизията към властите в Киев не се оказа достатъчно, за да избегне забраната

Националния съвет по телевизия и радио на Украйна обяви, че в рамките на месец телевизионните доставчици в страната трябва да прекратят разпространението на руския канал „Дождь“, съобщава „Интерфакс-Украина“. Властите аргументират забраната с това, че телевизията не признава суверенитета и териториалната цялост на Украйна, освен това разпространява руски реклами, които също са забранени в страната.

„В ефира на на този канал административната граница между Херсонска област и Автономна Република Крим е показвана като държавна граница между Украйна и Руската федерация“, пояснява един от членовете на съвета Сергей Костинский. По неговите думи през цялата минала година регулаторът е документирал многократни нарушения на украинското законодателство от страна на телевизията. Сред провиненията на „Дождь“ е и това, че негови журналисти са посещавали „незаконно“ територията на Крим.

Забраната идва, след като в началото на тази година организацията на ветераните и инвалидите от т.нар. „антитерористична операция“ – „Рапира“, се опитаха насилствено да принудят частният кабелен оператор „Клен“ да спре разпространението на „Дождь“. На 5 януари група ветерани от конфликта в Донбас, облечени във военни униформи, нахлуха в офис на оператора и настояха руския канал да бъде спрян и заменен с украински телевизии. Според „Рапира“ кабелният оператор е извършвал „информационна диверсия“.

Телевизия „Дождь“ е силно критична към Кремъл, като същевременно има силно положително отношение към сегашните управляващи в Киев, които овладяха властта през 2014 г. „Много съжалявам, че Националния съвет е приел такова решение“, коментира генералният директор на „Дождь“ Наталия Синдеева. По нейните думи според договорите с всички украински оператори каналът се разпространява чрез IP връзка без пряко излъчване на реклами. Украинският медиен регулатор е бил уведомен за това през август, като според Синдеева след това телевизията не е получавала заявления за несъответствия с украинското законодателство.

Генералната директорка на „Дождь“ пояснява, че по отношение на излъчваните в ефира карти каналът се съобразява с руската конституция, според която Република Крим се явява субект на руската федерация. Тя добавя, че се надява украинските зрители на „Дождь“ да имат възможност да продължат да го гледат директно през интернет.

Досега украинските власти за забранили или ограничили разпространението на над 60 руски канала. От тях 14 телевизии, включително „Первый канал“, НТВ, „Россия-1“ и РБК са забранени „за целите на контрола на спазването на законодателството за временна забрана на излъчването на руски телевизионни канали, пропагандиращи война и насилие в Украйна“. Част от каналите са забранени заради излъчването на руски търговски реклами.

В самия край на миналата година украинският президент Петро Порошенко също така подписа закон, очертаващ механизмите, по които ще се ограничава достъпа до украинския пазар на печатни издания от Русия. Украинските граждани ще могат да внасят в страната не повече от 10 копия на произведени в Русия книги, а за търговците на едро ще се изискват специални разрешения.

Оставете коментар